Valg af kajak

Plast eller Glasfiber

Kajakker i plast
Polyethylene eller plast modstår bedre slag og knubs fra hverdagen, og er mere slidstærke. Vægten er lidt højere end glasfiber

Kajakker i glasfiber
Glasfiber er et materiale der sikrer en lang levetid, men du skal op i en højere pris/kvalitet for at modstå slag og knubs. Til gengæld kan de relativt let repareres.

Glasfiberkajakker i den meget billige ende kan ikke anbefales. Da glasfiberen er i dårlig kvalitet, og meget tynd, så den nemt går i stykker eller bliver blød.
Så er det langt bedre at købe en billigere plastkajak, da den vi være meget slidstærk og modstår langt bedre slag og knubs.

Meget groft  kan man sige, at lange kajakker (over 5m) er hurtige og retningsstabile, mens korte kajakker er langsommere og mere manøvredygtige. Bredden og bundformen (V-bundet eller Rundbundet) er også afgørende for den stabilitet.

 

Havkajakker

Havkajakker er lidt tungere end Turkajakker.

De fleste havkajakker er en kombination af rundbundet og V-formet bund, der giver en rigtig god stabilitet.

De flest personer der skal bruge en havkajak, skal have en der er 5m, eller der over. Det giver en god retningsstabelitet, og den kan rumme en del oppakning, der kan bruges til oplevesesture, motionsture eller længere ture med oppakning.

 

Turkajakker

Turkajakker er ikke så tunge som havkajakker.

Turkajakker er rundbundet det giver en god stabilitet på rolig vand.

De fleste personer der skal bruge en turkajak, skal bruge en kajak over 5m, da det giver en god retningstabilitet til oplevelsesture eller motionsture på rolig vand.

 

Cockpitstørrelser

Der findes flere forskellige cockpitstørrelser. Den grønlandske type, der er rund, kaldes ocean-cockpit. Cockpittet er svært at komme ned i og ud af, og den bruges af meget få kajakroere.

Den mest almindlige cockpitform har en hullængde mellem 65 til 75 cm. Denne cockpittype gør ind- og udstigning noget nemmere, men de fleste kajakroere skal stadig op og sidde på kajakken, lige bag cockpittet, og så skubbe sig ned i kajakken ved indstigning. Det kræver en vis rutine ved ind- og udstigning.

Der findes enkelte kajakker på markedet med en cockpitlængdepå 75 cm. til 85 cm. Men Kajak-Import sælger kajakker med den cockpitlængde. Med den størelse cockpit kan de fleste personer komme ned i kajakken ved at sætte sig ned på sædet i kajakken med et ben på begge sider af kajakken og derefter tage benene ind i kajakken. Det gør ind og udstigning rigtig nemt, og kajakken holder sig stabil.

De fleste roere med en højde over 185 cm sider bedst i en kajak med en cockpitåbning på ca. 80 cm. De fleste roere med en højde over 160 cm sider bedst i en kajak med en cockpitåbning på ca. 75 cm.

Mange kajakker, der har et større cockpit, har valgt at sætte sædet langt fremme i cockpittet. Det gør at du ikke får optimal udnyttelse af cockpit længden, da der kan være 10 til 15 cm cocpit åbning bag ved sædet. Der er også mange af kajakmodellerne hvor det forreste af cockpittet meget smalt, så du ikke kan sidde med let bøjede ben, hvis du ønsker at skifte fodstilling og det gør ikke ind og udstigning rigtig nemt.

Kajak import sælger kun kajakker med en god siddekomfort i cockpittet. Vores sæder sæder så langt tilbage som muligt, og cockpitåbningen har en god højde og bredde forrest ved knæerne, så din rotur kan blive en behaglig og god tur.

 

Motion og siddestilling

Det store cockpit gør, at kajakken også er rigtig god til motionsture, da man kan sidde med let bøjede knæ, så man retter i ryggen og bruger de store rygmuskler, når man ror. Og ved længere ture er der plads til at man kan ændre fodstilling/siddestilling, som giver bedre blodomløb i benene, og man undgår træthed i ben og ryg.

 

 

 

 

 

Handlingcms_page_view
Sti/vakg-af-kajak
Original Path/vakg-af-kajak